Wednesday, January 18, 2012

Bila bertemu buku dengan ruas

Manusia yang bergelar melayu.

Kebanyakan manusia punya tujuan dalam hidup.Walaupun tujuan itu belum tentu destinasinya.Jadi,apa yang perlu kita lakukan adalah beralih dari takuk lama.Berubah untuk menjadi lebih baik.

Berubah.Bila kita sebut pasal perubahan,ia adalah satu perkara yang sangat susah untuk dilaksanakan.Dan bila kita berubah,itu namanya kita sedar akan kelemahan kita dalam sesuatu.Dan perubahan adalah satu perkara yang sangat bagus.

Sedar tak kita?.Dalam kita menempuh alam perubahan ni,ada saja pihak yang tak senang dengan perubahan ini.Golongan ni namanya golongan BODOH SOMBONG.Dan secara serius aku cakap,aku memang anti dengan golongan yang macam ni.Kita berubah untuk diri sendiri,tak pernah usik sebutir beras orang lain pun.Jadi kenapa golongan yang macam ni perlu ada untuk 'kondem' orang-orang yang nak berjaya?.


Statement 1 : "Sedarla wei,kau tu bukan orang kaya pun."

Ok.Kalau aku dan orang-orang yang nak berubah ni bukan orang kaya sekalipun,apa masalahnya dengan kau orang?.Ada mintak kau tandatangan cek untuk bagi kami?.Ada?.Dan kalau kau betul kaya,kenapa kau masih berada sama level dengan aku?.Low profile?.Batshit.Plus,kalau tak berubah,macam mana nak kaya?.isn't it?.

Statement 2 : "Orang nak kau pun nak!".

Yes.Itu kehendak.Dan kehendak ni bergantung kepada kemampuan kita.Sedikit demi sedikit kita berubah.Rasanya tak mustahil untuk dapatkan apa yang kita nak.Dan kalau kau taknak,kau diam.Boleh?.


Jadi kepada golongan bodoh sombong kat luar sana,hentikanlah niat suci kau nak menjatuhkan orang.Sebab perbuatan kau tu cuma sia-sia.Dan cerminlah diri tu sebelum nak memburukkan orang.Kau takut kelemahan kau di buka,sebab tu kau berkelakuan macam tu,kau bukan siapa-siapa.

Kalau rasa diri tu pernah mencapai saat gemilang satu masa dulu,ingatlah yang ianya cuma SATU MASA DULU.Dan KINI,HARI INI,masa untuk aku,kami,naik di atas.Zaman kau dah takde la bro.Duduk diam-diam jaga anak sudahlah,payung kau sudah bocor.Takde siapa nak kasi teduh kat kau lagi.Faham?.

Lagi satu,kalau nak down kan orang,statement tu biarlah abang-abang sikit.Sebab orang matured macam aku tak layan statement yang sangat childish.Pergi gaduh dengan kucing la kalau macam tu.

Setiap antara kita dilahirkan dengan latar belakang yang berbeza.Aku ada ramai kawan dan aku dah tempuh macam-macam persekitaran dan perangai orang.Dunia aku tak tertumpu pada satu saja.Dan aku tak punya masa untuk layan orang macam kau,yang sangat menjengkelkan.Sangat.

Bukalah mata,luaskan pandangan,jangan jadi jaguh kampung saja taiko.Dekat sini mungkin orang sanjung kau.Kalau berani masuklah dunia aku,aku akan tunjukkan tempat kau cuma dekat tapak kaki kami saja.Semoga kau jumpa dunia sebenar.

Aku mungkin muda dari kau.Tapi aku banyak pengalaman dari segi mencari kehidupan.Aku dilahirkan untuk berdikari.Aku tak di ajar dengan kekayaan oleh orang tua aku.Dan aku bersyukur itu.Sebab hari ni,aku jadi manusia yang berguna.Kalau bukan kepada masyarakat pun,aku jadi manusia berguna kepada keluarga,agama,dan masa hadapan aku.

Kau belum kena loceng lagi.
Kalau dah kena,baru ada akal.



Jangan di ganggu naga yang sedang tidur di tasik api.
Kelak memakan diri.Assalamualaikum saudara.

2 comments:

kupa'cabana said...

biarkan dia,
dia tidak tahu,
dia terlalu bagus dari mata kasar,
dia semua boleh,
dia mempunyai wang !!!
dia mempunyai segala²nya..
BAGI aku, hanya satu sja yg mempunyai kesemua kekayaan,bijak dll...
kita hanya mempunyai 7 saja sifat kesempurnaanNYA..selebihnya hanya DIA..

Faridzul said...

Ya betul pa.paling tepat. :)