Wednesday, February 22, 2012

H i d u p

Hidup ni ada pasang surutnya kan.
Banyak perumpamaan.

Ada orang kata "hidup ni macam roda,kadang-kadang kat atas,kadang-kadang kat bawah."

Ada orang lain pulak kata "Hidup ni macam langit,tak selalunya cerah."

Apapun kata orang tentang hidup ni semuanya betul.Pada aku kehidupan ni sangat fleksibel.Kadangkala kita boleh jadi sesuatu yang kita tak jangka.Dan kadangkala kita akan jatuh terus ke bawah,sampai ke tahap yang sangat kita tak duga.

Oke.Itu adalah secara asasnya pandangan aku terhadap apa itu kehidupan.Kehidupan aku sekarang adalah kehidupan sebagai seorang muslim.Aku ada keluarga,kawan-kawan dan orang-orang yang aku sayangi.Walaupun aku tak dilahirkan dalam keluarga hartawan,aku sangat bersyukur.

Skop kehidupan ni sangat luas.Dari segi agama,karier,cinta,darjat,dan banyak lagi.Aku rasa sangat kecil di bumi Allah ni.Dan Allah sentiasa menguji hamba-hambaNYA.Setiap ujian yang diturunkan,Dia tahu hambanya mampu untuk menanganinya.

Dalam kehidupan,banyak melibatkan soal perasaan.Kita hidup berkongsi,bermasyarakat dan berkomuniti dalam dunia ni.Jadi,kita perlu menjaga banyak perasaan demi mengekalkan keamanan dan kebahagiaan orang.

Banyak lagi kalau nak dikupas pasal hidup ni,sampai ke sudah tak habis.Tapi apapun back to basic la,Allah tetap no.1.Aku bukanlah ustaz,tapi sekurang-kurangya aku tak jahil agama,aku tetap menjadi diri aku sendiri,yang sentiasa nak menjaga perasaan semua orang.Aku tak tahu la aku terluka ataupun tak.Biarlah.Aku steady je baii. :)

No comments: